De dynamiek in de samenleving maakt het een hele uitdaging om het medewerkerskapitaal op sterkte te houden en talent in de organisatie te behouden.
Voorbeelden uit de praktijk
Bob is helemaal ingewerkt en blijkt een echte aanwinst voor de organisatie. Toch geeft dit talent aan de organisatie te verlaten. Laura heeft in het verleden mooie resultaten behaald! Maar waar is haar energie en betrokkenheid gebleven? De burn-out van Morris komt als een complete verrassing.
Allemaal veel voorkomende en zeer kostbare situaties! Dit roept dan ook de vraag op: ‘hadden we dit niet kunnen voorkomen?’. In sommige gevallen inderdaad niet maar in heel veel gevallen juist wel.
Hoe zorg je ervoor dat een organisatie op sterkte komt en blijft? Om dat te illustreren kijk ik naar sporters als voorbeeld. Wat zorgt er nou voor dat een hardloper in conditie blijft? Dat is een te behalen doel, bijvoorbeeld een persoonlijk recordtijd. Maar ook de juiste schoenen, een fijne plek om te lopen en het hebben van een rolmodel. Naast veel trainen en een doel is ook coaching ontzettend belangrijk om steeds sneller te worden.
Drie gebieden
Je kunt op eenzelfde manier naar een organisatie kijken. Hoe staat het met die drie gebieden: doelen, infrastructuur en ontwikkeling?
- Zijn de persoonlijke doelen van medewerkers in lijn met de organisatie doelen? Met andere woorden staan de neuzen dezelfde kant op? Dit heeft met intrinsieke motivatie te maken. Als dit goed matcht, heb je bevlogen en betrokken medewerkers!
- Is de organisatie zo ingericht dat het gewenste gedrag kan worden getoond? Dit heeft met uitvoerbaarheid te maken. Als de organisatie optimaal is ingericht, krijg je effectieve en efficiënte medewerkers!
- Is er ruimte voor persoonlijke ontwikkeling? Een organisatie is constant in beweging en heeft medewerkers nodig die zich snel aanpassen. Ondersteuning in de vorm van coaching en training zorgen dat medewerkers zich blijven ontwikkelen. Dit maakt de organisatie fit en wendbaar!
Net zoals sporters momenten van stagnatie hebben, is dit ook een gegeven voor medewerkers in een organisatie. Vaak ligt de oorsprong van stagnatie in de wijze waarop iemand naar zichzelf en de situatie kijkt en hoe die persoon zich vervolgens in interactie met anderen uit. Door met een onafhankelijk persoon te spreken, vanuit verschillende perspectieven naar de situatie te kijken, nieuwe inzichten te krijgen en hier actief mee aan de slag te gaan, ontstaat er beweging en ontwikkeling. Dit is van cruciaal belang voor de ontwikkeling van de medewerker en dus van de organisatie.
Verdien het terug!
Om nog even terug te komen op de eerder beschreven situaties en hoe dit had kunnen worden voorkomen: maak coaching makkelijk toegankelijk in de organisatie, zodat medewerkers een situatie bespreken voordat het een probleem wordt en stagnatie veroorzaakt. Deze extra investering verdient zich zowel financieel als cultureel meer dan terug!